Kategori

Saturday, 5 July 2014

Kesan Pendekatan Pembelajaran Masteri Terhadap Pencapaian Kemahiran Membaca Murid Pemulihan Sekolah Rendah Menggunakan Teknik Permainan Bahasa



Tuliskan satu esei bertajuk “Bagaimanakah kemahiran berbahasa dapat dikembangkan secara berkesan dalam pengajaran Bahasa Melayu sekolah rendah di Malaysia


Kesan Pendekatan Pembelajaran Masteri Terhadap Pencapaian Kemahiran Membaca Murid Pemulihan Sekolah Rendah Menggunakan Teknik Permainan Bahasa.
2.0 Pengenalan
Kemahiran berbahasa meliputi kemahiran mendengar, bertutur, membaca, dan menulis. Kemahiran berbahasa ini merupakan teras kepada penguasaan bahasa baku. Penguasaan kesemua kemahiran ini amat penting dalam proses pengajaran dan pempelajaran supaya berjalan dengan lancar dan berkesan. Kemahiran bahasa yang berhubung dengan kemahiran lisan melibatkan dua komponen asas, iaitu mendengar dan bertutur. Kedua-dua komponen ini berkait rapat dan saling melengkapi. Kemahiran membaca dan menulis pula merupakan kemahiran bukan lisan.

Bagi konteks mengembangkan kemahiran berbahasa secara berkesan dalam pembelajaran Bahasa Melayu sekolah rendah di Malaysia, proses membaca merupakan asas literal dalam sesuatu mukadimah pengertian kandungan bahan bacaan. Menurut Harris dan Sipay (1980), membaca dimaksudkan sebagai proses memperoleh tafsiran yang bermakna ke atas lambing-lambang bercetak dan bertulis. Bagi Smith dan Johnson pula (1980), membaca berteraskan keinginan mewujudkan interaksi antara penyampaian idea penulis dengan tanggapan yang dibuat oleh pembaca.

Di samping itu, Goodman (1973) pula menyatakan membaca adalah proses psikolinguistik yang bermula daripada pembaca mengamati perkataan yang terdapat dalam teks yang dibaca sehinggalah terbentuknya makna berdasarkan pengamatan yang dilakukan. Ini bermakna, melalui proses membaca wujud hubungan antara bahasa dengan pemikiran kerana perkara ini berlaku dalam konteks yang lebih luas. Bahasa digunakan bagi melahirkan pemikiran yang wujud dalam minda.

Bagaimana pula dengan proses membaca bagi murid pemulihan sekolah rendah? Dalam proses membaca, pendekatan pembelajaran masteri wajar digunakan bagi meningkatkan pencapaian murid pemulihan. Menurut Bloom (1971), pendekatan pembelajaran masteri memainkan peranan dari segi mewujudkan penglibatan semua murid dalam proses pembelajaran. Adakah proses ini berkesan?

Menurut Mengantar Simanjuntak (dalam Nik Safiah Karim, 1980 : 72), satu-satu pengajaran bahasa yang berjaya seharusnya berdasarkan teori-teori linguistik yang mampu menerangkan hakikat bahasa dengan berkesan, asal-usul, cara bahasa diaplikasikan dan bagaimana bahasa itu terhasil serta difahami. Dengan kata lain, menurut beliau hanya guru yang memahami teori bahasa dapat menentukan kaedah dan teknik yang sesuai digunakan untuk memastikan keberkesanan pengajaran. O’Connor, White dan Swanson (2000) yang membuktikan kanak-kanak boleh membaca dengan berkesan sekiranya guru melatih murid membaca dengan cara yang betul dan sistematik. Kajian ini juga berjaya membuktikan bahawa dengan menggunakan pendekatan masteri, ia dapat meningkatkan pencapaian kemahiran membaca murid yang dikaji.

Pembelajaran Masteri merupakan suatu pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang memastikan semua murid menguasai hasil pembelajaran yang dihasratkan dalam suatu unti pembelajaran sebelum berpindah ke unit pembelajaran seterusnya. Pendekatan ini memerlukan peruntukan masa yang mencukupi dan proses pengajaran dan pembelajaran yang berkualiti. Bagi murid pemulihan, mereka memerlukan masa untuk mempelajari kemahiran membaca. Jadi, teknik permainan bahasa berkesan membantu murid pemulihan belajar membaca. Mereka belajar membaca secara tidak langsung dalam dalam proses bermain permainan bahasa.

Daya pemikiran yang lemah menghadkan pemikiran murid pemulihan. Mereka tidak dapat mengikuti pengajaran dan pembelajaran yang berkesan sekiranya guru tidak menggunakan kaedah yang efektif untuk mengajar. Permainan bahasa merupakan teknik yang lebih berkesan untuk membantu membaiki kecekapan membaca murid pemulihan. Dalam aspek persediaan membaca, sesorang kanak-kanak diperkenalkan dengan latihan-latihan persediaan. Abjad besar bergerak boleh diperkenalkan untuk bekerja bersama mereka sebagai permulaan. Bagi mengetahui tahap pengetahuan murid pemulihan sepanjang mereka berada di kelas biasa, guru harus menggunakan kaedah masteri bagi menguji persediaan belajar mereka. Menyediakan ujian ringkas yang memenuhi kriteria persediaan membaca memberi gambaran awal guru untuk membimbing pelajar-pelajar

Murid pemulihan mempunyai daya pemikiran yang lemah dan kurang sikap keyakinan diri. Maka, proses permainan bahasa seperti menyusun perkataan-perkataan yang berselerak dan digabungkan menjadi satu perkataan membantu murid pemulihan membaca. Mereka akan membaca perkataan demi perkataan terlebih dahulu, kemudian menggabungkan perkataan-perkataan menjadi satu ayat yang lengkap. Dalam proses membaca perkataan tersebut, murid pemulihan telah dilatih secara tidak langsung menghafal perkataan yang dijumpai dan seterusnya belajar membaca ayat lengkap daripada gabungan perkataan.

Menurut Montessori hanya orang dewasa dapat membezakan antara belajar dan bermain manakala kanak-kanak tidak dapat membezakan di antara bermain dan belajar. Oleh itu, setakat ini kita boleh mengaitkan bahawa bermain adalah pekerjaan seorang kanak-kanak dan ia adalah satu daripada aktiviti penting meransang perkembangan menyeluruh-fizikal, kebijaksanaan, sosial dan rohani serta emosi. Bagi mentafsir perkembangan pembelajaran murid pemulihan terutama dari segi kemahiran membaca, rubrik penilaian awal iaitu ujian pra membaca harus diberikan kepada mereka. Pada peringkat awal, murid pemulihan yang tidak mengenali abjad harus didedahkan dengan abjad-abjad yang digubahkan daripada bahan maujud supaya murid pemulihan dapat menyentuh dan memanipulasikannya. Seterusnya, guru harus perkenalkan permainan berbentuk mengecam susunan abjad dari “A” sampai “Z”. Contohnya, murid didedahkan dengan permainan melompat dari satu abjad ke abjad yang lain sambil menyebut abjad tersebut. Permainan melompat sambil menyebut abjad ditempat dia melompat membentuk visualisasi simbol dalam mental dan seterusnya mengukuhkan proses ingatan murid.

Peringkat kedua dalam pembelajaran masteri terhadap kemahiran membaca murid pemulihan menggunakan teknik permainan bahasa ialah peringkat suku kata. Pada peringkat ini guru pemulihan akan mengajar murid-murid membatangkan suku kata. Untuk menyesuaikan pembelajaran baru ini, guru harus melalui peringkat senang terlebih dahulu iaitu membatangkan suku kata terbuka.  Suku kata terbuka “KV+KV” memperkenalkan murid kepada suku kata terbuka yang digandingkan dengan suku kata terbuka lain dan membentuk perkataan. Contohnya, “ci+li”, “bu+ku”, “ka+ki” dan banyak lagi. Kadang-kadang murid pemulihan tidak dapat meneruskan pelajaran di peringkat ini kerana mereka tidak mengenali kategori huruf vokal dan huruf konsonan. Maka, guru harus merujuk kembali rubrik pembelajaran masteri dimana instrument pengukuran ujian lisan membaca huruf vokal benar-benar difahami oleh murid-murid pemulihan. Setelah murid dapat mengatasi peringkat suku kata terbuka, murid akan diperkenalkan dengan membatang suku kata tertutup dimana huruf konsonan sebagai penutup setiap suku kata yang digabungkan. Contohnya, “ma+in”, “ka+pak”, “be+lon” dan sebagainya. Permainan bahasa yang paling sesuai untuk memperkenalkan suku kata ialah permainan “suku kata spontan”. Pelajar dibahagikan kepada dua kumpulan dimana kumpulan pertama berperanan sebagai pembayang suku kata dan kumpulan kedua sebagai pelengkap suku kata. Wakil dari kumpulan pertama tampil ke hadapan untuk “menjual” satu suku kata. Wakil daripada kumpulan kedua pula akan melengkapkan suku kata yang dijual oleh kumpulan pertama menjadi satu perkataan bermakna. Murid boleh bertukar peranan supaya memberi pengalaman kepada mereka.

            Setelah semua murid pemulihan menguasai peringkat kedua membaca, guru boleh meneruskan pengajaran ke peringkat sederhana susah iaitu peringkat perkataan. Dalam peringkat suku kata murid diperkenalkan dengan perkataan yang dicerakinkan. Bagi menguji kefahaman murid di peringkat perkataan pula, satu latihan pembalikan perkataan dijalankan untuk guru menguji kefahaman murid mencerakinkan suku kata menjadi perkataan bermakna. Ini bermaksud murid harus membuat satu set latihan yang terdiri daripada perkataan yang terbalik dari segi susunan suku kata. Murid siminta untuk membentulkan suku kata tersbut menjadi perkataan yang betul. Seterusnya, murid diajar untuk membezakan bunyi fonem /e/ dan /a/ dalam perkataan. Dalam keadaan ini murid harus membaca secara mekanis perkataan-perkataan yang mempunyai fonem /e/ dan /a/ dimana perkataan sama bunyi diperkenalkan. Contohnya, perkataan “elak”, “asak”, “enak”, “anak” dan sebagainya. Sekiranya murid pemulihan menguasai fonem /a/ dan /e/, pembelajan selanjutnya dibuat iaitu membatangkan suku kata-suku kata terbuka dalam perkataan, membatangkan suku kata-suku kata tertutup dalam perkataan dan, membatangkan dan mencantumkan suku kata-suku kata yang mengandungi gugusan konsonan dalam perkataan. Guru harus memperkenalkan peringkat perkataan ini secara langsung di dalam kelas supaya murid dapat mendikriminasi suku kata terbuka, suku kata tertutup dan suku kata yang mempunyai gugusan konsonan dalam perkataan.

Teknik permainan bahasa yang sesuai dalam peringkat ini ialah melalui permainan “ting-ting minda”. Permainan “ting-ting minda” berasaskan teori kecerdasan kinestetik, merupakan daya pengerak kepada pengukuhan bacaan dan minat murid. Permainan “ting-ting” ini mengikut model tahap pencapaian murid pemulihan. Murid akan membalingkan buah dadu berlabel huruf konsonan dan boleh juga dalam bentuk suku kata. Murid melangkah ke petak 1 dan mencabut kad huruf serta bembacanya. Kemudian, murid mencari huruf konsonan yang terpapar pada dadu. Seterusnya, maju ke petak 2, memilih huruf vokal dan menyebut suku kata yang terbina daripada hasil dadu dan cabutan kad. Meneruskan ke petak 3 dan mengambil kad suku kata terbina. Murid akan mengambil bintang di petak akhir sekiranya betul. Ulang aktiviti kepada murid lain. Kemahiran membaca murid berkembang apabila mereka melalui pengalaman membaca sambil bermain. Konsep menyeronokkan tanpa paksa mengubah persekitaran murid pemulihan untuk menunjukkan kemajuan dengan tahap peningkatan kemahiran membaca murid.

Rajah diatas merupakan Model Ting-ting minda 1


            Kemahiran membaca murid dikembangkan melalui permainan bahasa dan menggunakan kaedah pembelajaran masteri. Menyebut perkataan dasar dan perkataan berimbuhan merupakan tahap keduan tertinggi sebelum murid belajar peringkat ayat. Dalam program Program Literasi dan Numerasi (LINUS), juga dimasukkan membaca perkataan dasar dan perkataan berimbuhan. Sebelum mengenali perkataan berimbuhan, murid lebih awal diajar menyebut perkataan dasar. Murid pemulihan mempunyai kelemahan untuk mendiskriminasi perkataan dasar dan perkataan berimbuhan. Maka, pengenalan sebutan yang betul kepada perkataan dasar membawa makna dalam setiap perkataan yang dibaca. Hal ini dapat ditegaskan dalam rumusan Frank Smith bagi Model atas-ke-bawah ( Top-down Model ) iaitu membaca adalah proses membawa makna dalam teks dan bukannya mengeluarkan makna daripada teks bacaan. Bagi mengesan tahap diskriminasi murid pemulihan terhadap perkataan dasar dan imbuhan, guru harus menyediakan ujian mengecam perkataan dasar dan imbuhan. Murid harus membaca perkataan secara mekanis supaya guru dapat menilai tahap kesediaan murid. Sekiranya murid tidak melepasi ujian pengecaman perkataan dasar dan imbuhan, guru harus mengajar semula peringkat mencantumkan suku kata yang mengadungi gugusan konsonan dan perkataan. Selagi murid tidak menguasainya, pembelajaran seterusnya tidak dapat dijalankan. Hal ini berpandukan carta model pengajaran masteri.
Peringkat tertinggi dalam kemahiran membaca ialah membaca dan memahami ayat-ayat. Bagi murid pemulihan, ayat-ayat yang sesuai haruslah pendek dan senag difahami. Permainan bahasa yang sesuai dengan tahap penguasaan murid pemulihan seperti permainan menyambung ayat dan seterusnya membacanya. Contohnya, permainan membaca ayat yang dituliskan oleh kawan. Murid dibahagi kepada dua kumpulan, dimana satu kumpulan akan menulis ayat di papan tulis dan kumpulan yang satu lagi akan membaca ayat tersebut. Kumpulan akan bertukar peranan apabila sampai kepada 5 pusingan. Kemahiran membacaan hendaklah dijalankan secara berterusan supaya maklumat yang diperolehi dapat memberi gambaran sebenar kelemahan murid. Masalah bacaan sebenar murid penting supaya guru dapat menilai semula rancangan pemulihan bacaan dan boleh membantu guru menentukan objektif pengajaran bacaan seterusnya. Kaedah dan teknik mengajar membaca perlu dipelbagaikan bagi mengelak kebosanan.

            Secara keseluruhannya, murid harus diajar secara berperingkat-peringkat, iaitu murid harus menguasai atau mahir pada satu peringkat sebelum berpindah ke peringkat yang seterusnya. Murid yang masih lemah akan diberi aktiviti pemulihan sehingga dapat menguasai aras masteri, manakala aktiviti pengayaan diberikan bagi murid yang telah menguasai aras masteri. Di samping itu, guru juga lebih berkeyakinan semasa mengendalikan proses pengajaran dan pembelajaran kerana pendekatan ini menekankan persediaan mengajar yang teratur. Guru juga bijak membahagi masa demi memastikan keberkesanan pendekataan masteri. Penggunaan pendekatan masteri dengan teknik permainan bahasa dalam kemahiran membaca dalam aktiviti kelas pemulihan menyebabkan murid lebih bermotivasi untuk belajar menguasai kemahiran membaca. Huraian ini menyokong kajian yang dijalankan oleh Yahya (2001) yang menyatakan terdapat hubungan positif antara minat murid dengan kaedah mengajar. Maka dengan itu, penerangan huraian diatas mengenao kemahiran membaca dapat dikembangkan secara berkesan dalam pembelajaran Bahasa Melayu  murid pemulihan sekolah rendah di Malaysia menggunakan pendekatan pembelajaran masteri dan teknik permainan bahasa.  (1605 patah perkataan)

Dibuat oleh
Augustine Anak Singga

No comments:

Post a Comment