RANCANGAN
PENGAJARAN MINGGUAN FASA 1 2014
KURIKULUM STANDARD
SEKOLAH RENDAH (KSSR)
MATEMATIK TAHUN 3
MINGGU PRAKTIKUM
|
BIDANG/ TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Minggu
Pertama
31 Mac 2014
-
03 April 2014
|
NOMBOR DAN OPERASI
4.0 Darab
|
4.1 Menulis ayat matematik bagi
operasi darab.
|
i. Mengenal, menamakan dan menyebut kumpulan
sama banyak menggunakan:
a.
Objek
b.
Gambar garis nombor
ii.
Menulis ayat
matematik tambah berulang:
a.
Tiga-tiga
b.
Enam-enam
c.
Tujuh-tujuh
d.
Lapan-lapan
e.
Sembilan-sembilan
iii.
Menulis ayat
matematik darab apabila diberi kumpulan tiga-tiga, enam-enam, tujuh-tujuh,
lapan-lapan dan sembilan-sembilan berbantukan:
a.
Objek
b.
Gambar
c.
Garis nombor
iv.
Menulis operasi
darab yang sama jawapannya dengan operasi darab yang diberi dengan mengubah
susunan nombor yang didarabkan.
|
EMK : Kreativiti dan inovasi,
Keusahawanan , TMK (Teknologi
Maklumat dan Komunikasi )
NILAI MURNI : berhati-hati,
bekerjasama,
BBB : Kad nombor, Kad gambar,
slaid PowerPoint
|
Minggu
kedua
06 April 2014
-
10 April 2014
|
4.2 Melengkapkan ayat matematik darab
|
i.
Membina sifir tiga,
enam, tujuh, lapan, Sembilan, 100 dan seribu dengan berpandukan:
a.
Objek
b.
Gambar
c.
Garis nombor
ii.
Melengkapkan ayat
matematik darab yang melibatkan sifir tiga, enam, tujuh, lapan, Sembilan, 100
dan 1000.
|
EMK : Kreativiti dan inovasi,
keusahawanan, TMK (Teknologi
Maklumat dan Komunikasi )
NILAI MURNI : berani, tolong
menolong, berdisiplin
BBB : Kad nombor, Kad gambar,
slaid PowerPoint
|
|
Minggu
ketiga
13 April 2014
-
17 April 2014
|
4.3 Menyatakan operasi darab secara
spontan
|
i.
Menyatakan secara
spontan sifir tiga, enam, tujuh, lapan, Sembilan, 100 dan 2000 mengikut:
a.
Tertib menaik
b.
Rawak
c.
Salah satu daripada
dua nombor yang didarabkan untuk memberi hasil darab tertentu
ii.
Menunjukkan hasil
darab dengan menggunakan abacus 4:1
|
EMK : Kreativiti dan inovasi,
keusahawanan, TMK (Teknologi
Maklumat dan Komunikasi )
NILAI MURNI :
bertanggungjawab, berhati-hati, jujur
BBB : Kad nombor, Kad gambar,
slaid PowerPoint, abakus 4:1
|
|
Minggu
Keempat
20 April 2014
-
24 April 2014
|
4.4 Mendarab dua nombor
|
i.
Mendarab sebarang
dua nombor, dua digit dan satu digit:
a.
Tanpa mengumpul
semula
b.
Dengan mengumpul
semula
ii.
Mendarab sebarang
dua nombor, tiga digit dan satu digit:
a.
Tanpa mengumpul
semula
b.
Dengan mengumpul
semula
iii.
Mendarab sebarang nombor
hingga tiga digit, dengan 10, 100 dan 1000, hasil darab tidak lebih 10 000.
iv.
Mendarab sebarang
dua nombor dengan pelbagai strategi pengiraan
|
EMK : Kreativiti dan inovasi,
keusahawanan, TMK (Teknologi
Maklumat dan Komunikasi )
NILAI MURNI : bekerjasama,
berhati-hati,mengikut arahan
BBB : Kad ayat matematik, Kad
gambar, slaid PowerPoint
|
No comments:
Post a Comment